GV – Kracht door ontwikkeling, sinds 1916
huishoudelijk regelement
huishoudelijk regelement
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
GYMNASTIEKVERENIGING KRACHT DOOR ONTWIKKELING APELDOORN
(Behoort bij Artikel 20 van de Statuten en goedgekeurd in de ALV 20 november 2018)
Artikel 1. LIDMAATSCHAP
Opgeven als lid van de GV KDO Apeldoorn – hierna te noemen KDO – geschiedt schriftelijk bij de leiding, waarbij een aanmeldingsformulier ingevuld dient te worden. Vervolgens wordt het lid ingeschreven bij de ledenadministratie van de vereniging. De datum, door het lid aangegeven op het inschrijfformulier, telt als lidmaatschapsdatum van de vereniging. Het lid verbindt zich hierbij de verenigingscontributie en bondscontributie van de KNGU per kwartaal bij vooruitbetaling te voldoen. Het bestuur beslist over de toelating. Opzeggingen lidmaatschap moeten uiterlijk 10 dagen voor het einde van een kwartaal bij de ledenadministratie binnen zijn.
Artikel 2. BESTUUR
Het bestuur bestaat uit ten minste 3 personen. Het aantal bestuurders, bij voorkeur een oneven aantal, wordt vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering. Het bestuur beslist over de toelating. Elk bestuurslid wordt benoemd voor een periode van drie jaar. KDO conformeert zich aan de ‘Code goed sportbestuur’ waarin staat dat een bestuurslid maximaal 12 jaar, 4 termijnen van 3 jaren, zitting mag nemen in het bestuur van de vereniging. Elk jaar treden bestuursleden af volgens een vast rooster van aftreden. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester. De voorzitter heeft het recht te allen tijde een bestuursvergadering te beleggen. Het bestuur vergadert ten minste eenmaal per maand. De voorzitter leidt de vergaderingen. Bij onvoorziene omstandigheden waarbij de voorzitter afwezig is, zal één van de andere personen uit het dagelijks bestuur de vergadering leiden. De secretaris houdt de notulen van de vergaderingen bij, voert namens en in overleg met het bestuur de correspondentie, beheert het (digitale) archief van de vereniging en roept in overleg met de voorzitter vergaderingen bijeen. Naast de voorzitter tekent ten minste nog één persoon van het algemeen bestuur alle belangrijke stukken. De penningmeester beheert in overleg met de overige bestuursleden de financiën. De bestuursleden en kascommissie hebben te allen tijde het recht inzage te verlangen van de boeken, de bankgegevens en het kassaldo. Er is voor het bestuur een bestuursaansprakelijkheidsverzekering.
Artikel 3. ALGEMENE LEDENVERGADERINGEN
De gewone leden en ouders/verzorgers van leden onder de 16 jaar, leden van verdienste, ereleden en begunstigende leden hebben het recht tot het bijwonen van de Algemene Ledenvergaderingen. Alle gewone leden vanaf 16 jaar, ereleden en leden van verdiensten hebben daar ieder 1 stem. Ouders/verzorgers van leden onder de 16 jaar hebben geen stemrecht, maar kunnen zich laten horen om stemgerechtigden te steunen in het maken van de juiste keuze bij het stemmen. Begunstigende leden hebben een raadgevende stem. De Algemene Ledenvergadering is het hoogste gezagsorgaan binnen de vereniging. Besluiten door de Algemene Ledenvergadering genomen, dienen uitgevoerd te worden. Op de Algemene Ledenvergadering leggen bestuur en commissies rekening en verantwoording af en maken het jaarplan voor het komende jaar bekend. Het bestuur legt de gemaakte begroting ter goedkeuring voor. De vereniging houdt tweemaal per jaar een Algemene Ledenvergadering; ieder jaar in het najaar om de jaarplannen van het volgende jaar te presenteren en om de Begroting GV KDO Apeldoorn en het Contributie en Bijdrage Reglement GV KDO Apeldoorn vast te stellen. In het voorjaar van ieder jaar leggen bestuur en commissies rekening en verantwoording af van het afgelopen jaar.
Artikel 4. TECHNISCHE VERGADERINGEN
Een technische vergadering is een bijeenkomst van leiding, coördinatoren, medewerkers en bestuur, waar overleg wordt gepleegd over de technische zaken binnen de vereniging. Het bestuur belegt een technische vergadering zo vaak als zij nodig acht, doch ten minste eenmaal per jaar. De secretaris maakt hiervan notulen. Coördinatoren beleggen een technische vergadering met hun eigen discipline zo vaak als zij nodig achten, doch ten minste eenmaal per jaar. De coördinator maakt hiervan een verslag en deelt deze met het bestuur.
Artikel 5. LEIDING & COORDINATOREN
Leiding is lid van de vereniging met alle rechten en plichten van een gewoon lid. Een leiding kan in overleg met het bestuur, zich laten helpen bij het lesgeven door een assistent, die lid van de vereniging dient te zijn. Voor de vergoeding aan de leiding en de assistent wordt verwezen naar het ‘Declaratie en vergoedingen Reglement GV KDO Apeldoorn’. Coördinatoren zijn lid van de vereniging met alle rechten en plichten van een gewoon lid. Coördinatoren vormen de schakel tussen bestuur en leiding en ondersteunen de leiding in de organisatie van lessen en activiteiten. Coördinatoren leggen verantwoording af aan het bestuur.
Artikel 6. OMGANGSREGELS & WANORDELIJK GEDRAG
De vereniging kent de volgende omgangsregels.
- Ik accepteer en respecteer de ander zoals hij is en discrimineer niet. Iedereen telt mee binnen de sportvereniging.
- Ik houd rekening met de grenzen die de ander aangeeft.
- Ik val de ander niet lastig.
- Ik berokken de ander geen schade.
- Ik maak op geen enkele wijze misbruik van mijn machtspositie.
- Ik scheld niet en maak geen gemene grappen of opmerkingen over anderen.
- Ik negeer de ander niet.
- Ik doe niet mee aan pesten, uitlachen of roddelen.
- Ik vecht niet, ik gebruik geen geweld, ik bedreig de ander niet, ik neem geen wapens mee.
- Ik kom niet ongewenst te dichtbij en raak de ander niet tegen zijn of haar wil aan.
- Ik geef de ander geen ongewenste seksueel getinte aandacht.
- Ik stel geen ongepaste vragen en maak geen ongewenste opmerkingen over iemands persoonlijk leven of uiterlijk.
- Als iemand mij hindert of lastigvalt dan vraag ik hem/haar hiermee te stoppen. Als dat niet helpt, vraag ik een ander om hulp.
- Ik help anderen om zich ook aan deze afspraken te houden en spreek degene die zich daar niet aan houdt erop aan en meldt dit zo nodig bij het bestuur.
De leiding kan in overleg met de coördinator te allen tijde aan leden, die hinderlijk mochten zijn, zich wanordelijk gedragen, of weinig zin of ernst bij de oefeningen tonen, het deelnemen aan een les ontzeggen. Als deze maatregel niet voldoende blijkt te zijn, kan de leiding of coördinator de kwestie voorleggen aan het bestuur, zodat in overleg andere maatregelen genomen kunnen worden.
Artikel 7. EIGENDOMMEN
De eigendommen van de vereniging worden bewaard op plaatsen door het bestuur aan te wijzen en onderhouden door het bestuur aan te wijzen personen.
Artikel 8. GESCHILLEN
Alle geschillen gerezen tussen de leden van de vereniging onderling of tussen een lid en een bestuurslid, zullen, indien zij volgens de wet voor een scheidsrechtelijke beslissing vatbaar zijn, worden beslist door het bestuur. Alle geschillen, die tussen leden van het bestuur mochten ontstaan, zullen, indien zij volgens de wet voor een scheidsrechtelijke beslissing vatbaar zijn, door de leden in de Algemene Ledenvergadering worden beslist.
Artikel 9. JURYLEDEN
Juryleden zijn lid van de vereniging met alle rechten en plichten van een gewoon lid. Juryleden jureren voor de vereniging bij in- en externe wedstrijden. Voor de onkosten aan de juryleden wordt verwezen naar het ‘Declaratie en vergoedingen Reglement GV KDO Apeldoorn’.
Artikel 10. VERTROUWENSCONTACTPERSONEN (VCP-ers)
VCP-ers zijn lid van de vereniging met alle rechten en plichten van een gewoon lid. VCP-ers zijn vrijwilligers binnen de verenging waar leden en leiding terecht kunnen bij ongewenste intimiteiten. De vereniging handelt ingevolge de ’Intentieverklaring Preventie Seksuele Intimidatie en andere vormen van Grensoverschrijdend Gedrag in sportverenigingen’ en hanteert de ‘Gedragsregels voor begeleiders in de sport’ zoals vastgesteld door NOC-NSF.
Artikel 11. VERENIGINGSMEDEWERKER(S)
Verenigingsmedewerkers hoeven geen lid te zijn van de vereniging. Verenigingsmedewerkers zijn in dienst van de vereniging en verrichten betaalde werkzaamheden, zoals deze zijn verwoord in hun arbeidsovereenkomst.
Artikel 12. ONVOLLEDIGHEID
Bij onvolledigheid van of twijfel omtrent het Huishoudelijk Reglement beslist het bestuur, of in hoger beroep de Algemene Ledenvergadering.